Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД ІНТЕГРО
Фонд Країна Добродій
Газета Нова Доба - видання про Київ і столичну область
Парламентський клуб НУО
Українська гельсинська спілка з прав людини
Портал Громадський простір

 

 НОВИНИ


У наших партнерів

5 квітня, 2005 р.

    *** Про проблеми майбутніх парламентських виборів говорили на засіданні Черкаського прес-клубу реформ за участю експертів проекту „SEAU” („Сприяння організації виборів в Україні”) Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та представників Комітету виборців України.
    
    2006 року ми вперше обиратимемо депутатів до парламенту, обласних, районних та міських рад за системою закритих партійних списків в єдиному багатомандатному окрузі.
    
    Впровадження нової виборчої системи ставить низку запитань - як перед пересічними виборцями, так і перед політичними партіями, що формуватимуть списки кандидатів. Чи отримають виборці користь від діяльності депутатів – „списочників” у парламенті та місцевих радах? Чи готові політичні партії до участі у виборах до міських та районних рад?
    
    За словами експерта проекту „SEAU” Олександра Барабаша, реформа виборчого законодавства відбулася рік тому в умовах, коли існувала реальна загроза грубої фальсифікації виборів і згортання демократичних перетворень в країні. Президентські вибори та «помаранчева» революція засвідчили принципові зміни в суспільстві, зокрема, появу впливових структур громадянського суспільства. Але в нових умовах інакше виглядають моделі і можливі наслідки запровадження виборчої системи закритих партійних списків.
    
    Так, 25 березня в Україні закінчилася реєстрація політичних партій, які матимуть право брати участь у парламентських виборах 2006 року. Бурхливе партійне будівництво засвідчило бажання партій взяти участь у виборчій кампанії у будь-якій якості. Якщо станом на 1 січня в Україні було 104 партії, то лише 24 березня Мінюстом було зареєстровано 8 політичних об’єднань.
    
    Запровадження нової виборчої системи за закритими виборчими списками ставить низку питань щодо ходу наступної виборчої кампанії. На думку експерта проекту „SEAU” Олександра Барабаша, в Україні вибрана найжорсткіша модель виборів, аналогів якої немає в Європі. Усіх суб’єктів суспільства, окрім політичних партій, позбавлено можливості брати участі у виборах, висувати кандидатів. Неможливість участі виборців чи громадських об’єднань у формуванні списків партії може призвести до того, що, приміром, у обласній раді можуть опинитися лише представники обласного центру і зовсім не буде представників інших регіонів. До того ж, на думку Олександра Барабаша, у новому законі багато суперечливих моментів, які суперечать Конституції та утискають права громадян. Адже виборців цим законом відсторонено від участі у виборчій кампанії: вони не можуть ні висувати кандидатів, ні самовисуватися, ані вести передвиборчу агітацію.
    
    Детальний аналіз проблем майбутніх виборів, на думку експерта проекту „SEAU” Олександра Воробйова, приводить до постановки низки правових і законодавчих питань. Наприклад, щодо конституційності запровадження названої виборчої системи на виборах до парламенту народних депутатів та депутатів місцевих рад; доцільності обмеження участі виборців у формуванні списку кандидатів від політичних партій; потреби в розширенні кола суб’єктів місцевих виборів (ратушні партії).
    
    Загалом же, за словами експертів „SEAU”, виборча система закритих партійних списків у єдиному загальнодержавному окрузі у розвинених демократичних країнах використовується рідко. А міжнародний досвід дає низку прикладів пропорційних систем, де виборець більшою мірою ознайомлюється зі списками кандидатів від політичних партій, або і впливає на порядок розташування кандидатів у списку.
    
    Спрогнозувати хід та результати виборів до парламенту, на думку експертів проекту „SEAU”, можливо ? оцінюючи президентські вибори 2004 року (перший тур) та парламентські вибори 2002 року в частині виборів у загальнодержавному окрузі.
    
    Результати ж місцевих виборів можуть виявитися значною мірою непередбачуваними.
    Заступник голови правління Черкаської обласної організації Комітету Виборців України Юрій Сас, вважає, що на виборах до місцевих рад можуть взяти реванш ті політичні сили, які програли президентські вибори і не мають шансу потрапити до парламенту. Але основні „гравці” вже відомі: Соціалістична партія, новоутворена потужна партія влади „Народний союз „Наша Україна”, Українська народна партія (УНП), Народно-демократична партія (НДП), Партія промисловців та підприємців (ПППУ). З кожним роком з природніх причин втрачає своїх прихильників Комуністична партія, і лише рішучі зміни дозволять залучити у її лави нових прихильників. Юрію Сасу важко уявити, з якими аргументами йтимуть на вибори колишні провладні партії, як Партія регіонів, СДПУ(о). Також він не виключає застосування адмінресурсу новою партією влади „Наша Україна”.
    
    Окрім того, Черкащину очікує поява різних політичних об’єднань та блоків, які своїми красивими назвами будуть переконувати черкащан голосувати за них на виборах до місцевих рад. Окрім того, з’являться і так звані „ратушні” містечкові партії, які торуватимуть шлях до місцевих рад за будь-яку ціну.
    
    Вже сьогодні можна сказати про організаційні труднощі, що супроводжуватимуть вибори-2006 – це переконливо продемонстрували і президентські вибори. За словами Юрія Саса, це труднощі з формуванням виборчих комісій усіх рівнів, залученням до них фахівців, які б досконало знали всі тонкощі нового законодавства.
    
    На думку експерта проекту „SEAU” Олександра Барабаша, в кожному вчинку є два мотиви: один – той, що „гарний”, а інший – той, що справжній. У зміні парламентом виборчої системи Олександр Барабаш вбачає створення депутатами зручної системи для власного переобрання та подальшого довічного депутатства.
    
    Джерело : сивикюа.орг


Чи вважаєте ви за необхідне реформувати ООН?
Так
Ні
ООН потрібно ліквідувати, а не реформувати