Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

ІСАР «Єднання»
Ресурсний центр ГУРТ
ГО Громадянська палата міста Києва
Журнал
Коаліція ГО Покоління демократичних перетворень
Парламентський клуб НУО
Українська гельсинська спілка з прав людини
Портал Громадський простір

 

 ТЕЛЕСЦЕНАРІЇ


Проблематика реєстрації громадської організації (телесюжет)

   
    ТИТР
    «Якщо вільне суспільство не в змозі допомогти тим, хто бідний, воно не зможе й уберегти, тих не багатьох, хто багатий».
    Дж. Ф. Кеннеді
    Автор З/К - Наївно було б думати, що благодійність та меценатство мають на меті лише гуманні цілі. У всякому разі сьогодні, все менше і менше людей вірять у це. Останнім часом, різке зростання кількості різноманітних фондів, спілок, об’єднань, свідчить, що окрім моральних цінностей існує ще багато вагомих підстав для милосердя, гуманності і благодійності. Особливо це стосується міжнародних фондів. За даними Мінюсту України, у нашій державі зареєстровано і діє близько ста міжнародних благодійних фондів. Інвестиційний потік ресурсів, свідчить про небайдужість західного світу до майбутнього України. Чим же викликано такий інтерес?
    СИНХРОН: НУО
    Автор З/К - Безоплатне вливання власного капіталу в іншу економіку, на перший погляд, свідчить про безкорисність держави - донора. Але насправді у цьому є особливий, далекоглядний хід благодійника. Мати злиденного та голодного сусіду набагато дорожче, ніж допомагати йому становитись на ноги. Історія зберегла достатньо прикладів, що свідчать про те, до чого призводить сусідство полярних в економічному положенні країн. Найжахливіший урок світ одержав після Першої світової війни, коли політичні й економічні санкції, що були застосовані проти Німеччини, відкинули німців у глибокі злидні. В наслідок чого до Рейхстагу прийшла тоталітарна, націонал - соціалістична партія на чолі з Гітлером. Європа тоді дорого заплатила за економічну блокаду Німеччини. Повторювати сьогодні ту страшну історичну помилку ні хто не хотів би. Тому, щоб не повернути до соцтабору тоталітарний режим, розумні західні політики й бізнесмени зараз витрачають мільйони на підтримку нових незалежних держав. До того ж для їх власної економіки вигідно мати розумного, багатого сусіду, що у майбутньому зможе стати гідним торговим партнером. Щоправда переважній більшості нашого населення, поки що не зрозуміле: з яких міркувань Захід нам допомагає - гуманних або меркантильних. Меценати люди розумні самі розберуться куди, кому, скільки, і з яких міркувань віддавати свої гроші.
    СИНХРОН: “ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА”
    Автор З/К - Пріоритетним сектором для матеріальної підтримки Заходу є так називаний « Третій сектор », тобто неурядові – некомерційні, неприбуткові, недержавні організації. Роль яких у суспільстві полягає у перерозподілі коштів адресного напрямку та гуманітарної допомоги у найбільш необхідний для цього сектор. Неурядові організації займаються також найрізноманітнішою суспільно – корисною діяльністю – поширенням правової просвіти, захистом громадянських прав майже усіх верств населення, утвердженням у суспільстві цивілізованих правовідносин. Контролем та наглядом за дотриманням з боку держави загальноєвропейських та світових норм права. Проте, зрозуміло, що вісімнадцять тисяч чинних в Україні НУО – це занадто вже велика кількість просвітителів та наглядачів.
    Частково, існування такої величезної кількості НУО, на сьогоднішній день, обумовлює мінливе та неконкретне українське законодавство. Це викликає знервованість не лише серед членів громадських організацій, але й серед керівників Мінюсту. Наприклад 30 березня 1998 року, постановою Кабінету Міністрів України, Міністерству юстиції було доручено: в термін до 30 листопада 1998 року перереєструвати всі благодійні фонди та громадські організації. Причому ті хто не встигне цього зробити, ризикують бути позбавленими своєї діяльності. Проте перереєстрація та й реєстрація Неурядової Організації справа не з легких.
    СИНХРОН: Горбунова Лідія Миколаївна заст. міністра юстиції України
    Автор З/К – На жаль у законодавстві України немає чіткого означення поняття “неурядові організації”. Основним законом тут залишається Закон “Про об’єднання громадян” і незважаючи на суттєві відмінності у організаційно – правових формах прибуткових та неприбуткових організацій усі вони зараз називаються громадськими.
    Законодавство України, що регулює питання створення та діяльності всього спектру організацій “третього некомерційного, неприбуткового, недержавного сектору” на сьогодні складається із Конституції України, законів, постанов Кабінету Міністрів, та нормативних актів, інших центральних органів державної виконавчої влади, зокрема Податкової адміністрації. Хоча перелік назв такого законодавства здається доволі великим, проте фактично правове поле для організацій третього сектору не є створеним і нагадує собою мозаїку окремих шматків із суперечливими підходами до одних і тих же проблем.
    Перелік законів, що стосуються неприбуткових організацій, на які слід зважати у своїй діяльності, на сьогодні виглядає так:
    ТИТРИ
    Закони України
    1."Про об'єднання громадян"
    2. "Про благодійництво та благодійні організації"
    3. "Про творчих працівників та творчі спілки"
    4. "Про оподаткування прибутку підприємств"
    5. "Про податок на додану вартість"
    Відповідно до Закону "Про об'єднання громадян" в Україні може бути утворено громадську організацію у формі :
    ТИТРИ
    асоціації (членської організації),
    фонду (з фіксованим членством і без такого), або
    спілці громадських організацій.
    Проте цей же Закон не визначає відмінностей між цими організаціями у порядку їх заснування чи легалізації або відношення до майнових прав і обов'язків. Порядок заснування громадської організації, реєстрації та фінансової звітності не залежить від типу громадської організації.
    Громадські організації відрізняться лише за своїм статусом. Котрий визначається відповідно до:
    ТИТРИ
    статті 9 Закону "Про об'єднання громадян"
    і може бути:
    ТИТРИ
    всеукраїнським, місцевим та міжнародним.
    Статус організації фактично вирішує лише питання визначення органів легалізації оскільки всі інші права і обов'язки ГО не залежать від статусу.
    ТИТРИ
    * Для міжнародних та всеукраїнських організацій органом що легалізує - є Міністерство юстиції України.
    *Для організацій з місцевим обласним статусом —
    управління юстиції Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
    *Для організацій з місцевим районним статусом — районні, районні у містах Києві та Севастополі міські державні адміністрації;
    *Для організацій з місцевим міським, селищним, сільським статусом — виконавчі комітети міських, селищних, сільських Рад.
    Частина 2., Положення про порядок легалізації об'єднань громадян. Постанова Кабінету Міністрів України № 140 від 26.02.1993 р
    СИНХРОН: ТЦ “ Каунтерпарт”
    Автор З/К – Найбільшою завадою на шляху розвітку українського
    “ Третього сектору” є те, що український законодавець протягом усіх років нашої незалежності не зробив спроби прийняти базовий закон, який би пожвавив процес розвитку громадянського суспільства в Україні.
    Хоча Конституція України закріпила право на утворення і діяльність в Україні громадських організацій, на сьогодні питання удосконалення законодавства про громадські (неприбуткові, неурядові) організації стоїть як ніколи гостро.
    Подальше затягування з прийняттям загального для третього сектору, детально виписаного закону гальмує процес активізації цього сектору в Україні і впливає на перебіг соціальної реформи. Адже реформування охорони здоров'я, освіти і культури навряд чи можливе без розвинутої мережі неприбуткових організацій різних організаційно-правових форм.
    Заради об'єктивності варто зауважити, що затягування з прийняттям нового законодавства про громадські (неприбуткові) організації частково пояснюється відсутністю у депутатів та широкої громадськості знань і розуміння природи неприбуткового сектору та його впливу на ситуацію в державі. Змінити цю ситуацію можна, але потрібно налагодити широкий діалог між громадським сектором та депутатами, урядовцями. Необхідно також формувати відповідну громадську думку в корисності існування неприбуткового сектору і на цій основі привести українське законодавство у цій сфері до логічної уніфікації, аби процес утворення та діяльності неприбуткових організацій в Україні був досить простим, відкритим і зрозумілим для всіх.
    Демократія неможлива без великої кількості автономних від держави, великих і малих, впливових і не дуже, громадських та інших неприбуткових організацій, які є обов'язковою умовою стабільного існування суспільства і його морального удосконалення.
    

Розміщено 6 листопада, 2003 р.

Чи порушуються державою права людини під час дії карантину?
Так
Ні
Це є необхідністю


За підтримки фонду Євразія За фінансової підтримки фонду "Євразія"