Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

Журнал
Коаліція ГО Покоління демократичних перетворень
Парламентський клуб НУО
Українська гельсинська спілка з прав людини
Портал Громадський простір

 

 ПУБЛІКАЦІЇ -- Публікації наших авторів


Борітеся — поборете, або кілька думок про стан боротьби з організованою злочинністю в Україні

   
    * Віталій Ярема. Заслужений юрист України
    На сьогоднішній день найбільш серйозною внутрішньою загрозою для соціально-економічної стабільності в Україні є організована злочинність. Вона проникає всюди, в тому числі й до структур державної влади та місцевого самоврядування. Для нинішній «мафії» притаманна зростаюча організованість, жорстокість, і законспірованість суб’єктів злочинів. До рук злочинців легко потрапляє зброя, яка крадеться у зоні бойових дій. Часто-густо злочинні формування працюють під прикриттям політичної діяльності, і у цьому випадку вона обов’язково носить чітко визначений антидержавний характер, і, згодом, набуває ознак екстреміської.
    Історія питання
    Розквіт організованої злочинності завжди припадав на часи політичної нестабільності і соціальних потрясінь, які тягнуть за собою розвал економіки. У дев’яності роки минулого століття Україна в повній мірі відчула на собі вплив усіх зазначених чинників. Вітчизняні економічні реформи того часу, супроводжувалися сильною гіперінфляцією, розбіжностями старого і нового законодавства, несправедливою приватизацією тощо. В результаті багато промислових підприємств виявилися підконтрольними бандитським угрупованням або потрапили до управління легальними комерційними структурами, які були створені з використанням «брудних» кримінальних коштів. Чимало сприяла процвітанню організованої злочинності й зруйнована система громадської та економічної безпеки часів СРСР, зростання чорного ринку і нелегального підприємництва.
    На останньому етапі свого існування радянська влада міцно зрослася з кримінальними угрупованнями, виникли цілі корумповані ешелони влади різних рівнів, пов’язані з нелегальним бізнесом. Пострадянські країни охопила корупція – чиновники, аж до вищих щаблів влади «надавали дах» організованої злочинності, а вона, у свою чергу, обслуговувала їхні економічні інтереси.
    Проблема українська, але й світова…
    Але такий спадок дістався не лише Україні. Дана проблема є актуальною навіть для європейських держав! Основні причини організованої злочинності спільні для більшості країн: соціальна несправедливість, висока корумпованість органів влади, наявність заборонених законом видів діяльності, які приносять високий дохід (проституція, торгівля наркотиками, ігорний бізнес) і знецінення моральних цінностей. Італійська мафія «Коза Ностра», японська «Якудза» — це злочинні організовані синдикати із давньою історією, але в умовах глобалізації діяльність криміналу модернізувалась і навіть частково легалізувалась, набувши ознак «законного бізнесу». Ця загрозлива тенденція зумовлена значними досягненнями суспільства в розвитку технологій і засобів зв’язку та безпрецедентним розширенням міжнародної комерційної діяльності. Отже організована злочинність стає транснаціональною: розширяються ринки збуту зброї, наркотиків, крадених авто тощо. Обіг злочинних доходів становить сотні мільярдів доларів. Причому, як у світі, так і в Україні, влада подекуди недооцінює підвищення рівня криміналізації соціальних відносин, що дозволяє говорити про кризу, яка намітилась у сфері протидії організованої злочинності. І прикладом цьому може служити українська правоохоронна реформа, яка містить значні прогалини в законодавстві по боротьбі з організованою злочинністю. В результаті чого, в МВС, були прийняті на мій погляд, поспішні і невірні рішення, такі як ліквідація Департаменту по боротьбі з організованою злочинністю.
    Як в Україні долають організовану злочинність…
    Сьогодні, нагально назріла необхідність всебічного і комплексного розв’язання проблем та напрацювання ефективного законодавства у сфері запобігання і боротьби з організованою злочинністю. І перша серед них — це її обезголовлення, тобто рішуча боротьба із так званими «злодіями у законі». Специфікою саме української «мафії» є те, що вона від початку є транснаціональною і, окрім українців, нею керують «злодії в законі» з багатьох країн СНД: Грузії, Азербайджану, Росії — це вища каста, таке собі «керівництво» злочинного світу. Вони розподіляють сфери впливу в своєму злочинному бізнесі, «розводять» конфліктуючі сторони, керують «общаком» — величезним фінансовим ресурсом цих формувань. Хороший досвід, свого часу був у Грузії, яка ще у 2005 році прийняла спеціальний закон, згідно якого будь-кого з «злодіїв у законі», можна було «під протокол» запитати про його приналежність до касти і жоден — не міг збрехати правоохоронцям, бо у цьому випадку «злодій у законі» буде «розкоронований» своїми ж. Але, на жаль, українські депутати вирішили навіть навколо цього складного питання, погратися у політичні ігри. Так, ще 10 лютого 2015 року, до парламенту було внесено Проект Закону України № 1188 від ,,Про внесення змін до статті 255 Кримінального кодексу України (щодо встановлення кримінальної відповідальності для ,,злодіїв в законі”)”. Проте народні обранці повністю провалили законопроект, навіть не відправивши його на доопрацювання. Та найбільш цікавим тут є персональний склад тих, хто голосував проти (або утримався) і у такий спосіб, фактично «заплющував очі» на злодійський безкрай у нашій державі. І якщо, голосування «проти» законопроекту таких фракцій як Радикальна партія, «Відродження», «Опозиційний блок» не викликають жодного здивування, то чому утримався, наприклад, Віктор Чумак — мені абсолютно незрозуміло… Скидається на те, що або ці персони і структури не зацікавлені у якісному реформуванні законодавства щодо боротьби із організованою злочинністю або такі голосування пролобійовані самими «злодіями у законі»! І цей приклад красномовно говорить про те, що Україна сьогодні стоїть на порозі самих серйозних викликів!
    Що робити?
    Не можна сказати, що сьогодні боротьба з організованою злочинністю не ведеться… Просто нашим реформам не вистачає системності і політичної волі (зрештою, саме цей склад парламенту, прийняв закони про протидію терористичній діяльності, відмивання «брудних» грошей і боротьбу з корупцією тощо). Але для справді ефективної боротьби та контролю над організованим криміналом потрібно реалізувати комплекс складних, системних державних реформ і спеціальних кримінологічних заходів. При визначенні цих заходів, необхідно виходити з того, що, саме державний вплив займає чільне місце в цій системі. Спеціальні заходи по боротьбі з організованою злочинністю повинні здійснюватися шляхом профілактики, запобігання та припинення злочинів, скоєних ними. Мій досвід правоохоронної діяльності говорить про те, що зменшення впливу криміналітету на економіку держави досягається шляхом чіткого контролю за ним з боку спеціальних структур МВС та системною агентурною роботою всередині кримінальних спільнот. Це дозволяє: попереджати злочини, які готуються вчиняти організовані банди, виявляти та ідентифікувати осіб, які беруть в них участь, ставити їх на оперативний облік. Дуже важливо, за допомогою відповідних законодавчих інструментів, впливати саме на лідерів угрупувань — «злодіїв в законі» аби в подальшому затримувати їх, проводити слідство та передавати їхні справи до суду, а не лише видворяти їх за межі країни, як це робиться зараз!
    Для проведення всіх цих заходів, потрібно негайно відновити підрозділи поліції по боротьбі з організованою злочинністю, створити ефективну систему навчання особового складу і прийняти відповідну Державну програму.
    Не варто забувати і про те, що протидія українській «мафії», яка діє в сфері економіки, повинна досягатися не стільки силовими, скільки економічними методами, які здійснюються через ринкові механізми. Саме так відбувається витіснення організованої злочинності з економіки по всьому світу, адже тим самим обмежується її стратегічних ресурс — «брудні кошти». Це завдання ще більш складне, бо тут потрібні активні дії органів державної влади спрямовані на розвиток економіки і паралельне постійне і своєчасне усунення з ринку бізнес-структур створених криміналом.
    Такі заходи допоможуть і новим українським правоохоронним органам, таким як Державне бюро розслідувань ефективно розслідувати діяльність організованих злочинних угрупувань, які, як не крути, наразі доволі затишно почувають себе в Україні… ба навіть лобіюють свої інтереси у парламенті.
    

Публікація від 9 травня, 2018 р.

Чи потрібен в Україні антикорупційний суд?
Так
Ні
В нас всі суди антикорупційні