Проект “Розвиток корпоративної філантропії в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку” ***
10 жовтня, 2005 р.
У травні – липні 2005 року благодійний фонд „Творчий центр Каунтерпарт” провів всеукраїнське дослідження щодо сучасного стану розвитку корпоративної благодійності (філантропії) та перспектив її розвитку.
Дослідження проводилось Творчим центром Каунтерпарт в партнерстві з Київським міжнародним інститутом соціології за фінансової підтримки фонду Чарльза Стюарта Мотта (США).
Учасниками дослідження стали 879 представників українських великих та середніх бізнес-компаній, що розташовані в усіх обласних центрах України.
Мета дослідження: виявити загальний стан розвитку та існуючих практик корпоративної благодійної діяльності великих та середніх бізнес-компаній України. Під корпоративною благодійністю в даному дослідженні мається на увазі надання бізнес-компанією коштів, матеріальної негрошової допомоги, послуг, волонтерів та інших ресурсів громадським або благодійним організаціям для досягнення ними власної місії. Корпоративна благодійність не передбачає досягнення бізнес-компанією маркетингової переваги.
У дослідженні корпоративної благодійності були використані декілька методів: телефонне опитування великих та середніх підприємств, структуровані глибинні інтерв’ю для підприємств першої та другої груп, контент-аналіз статей друкованих засобів масової інформації щодо висвітлення в них проблематики корпоративної благодійності на Україні.
Нижче наведені дані телефонного опитування представників українського бізнесу.
12 цікавих фактів про благодійну діяльність бізнес-компаній в Україні
Переважна більшість опитаних бізнес-компаній (82%) займається благодійною діяльністю, з них 87% роблять це безпосередньо адресатам і лише 22% через спеціалізовану організацію (НУО), тобто займаються власне корпоративною філантропією. Ще 11% респондентів надають благодійну допомогу через державні органи.
На Сході частка „благодійників” на 9% більша ніж в Центрі (86% проти 77%).
Працівники компаній, які займаються благодійністю, більш схильні називати причинами благодійності альтруїзм - 59%, проти 37%, які не займаються благодійністю, та менш схильні називати причинами благодійності бажання налагодити взаємовигідні стосунки з владою (23% проти 31%). Тобто, ті хто сам не веде благодійної діяльності “підозрює” в корисних мотивах тих, хто це робить.
Альтруїстичні мотиви більше поширені на Сході, ніж на Заході (59% та 48%). Альтруїзм також є більш характерним для великих підприємств ніж для середніх (59% проти 52%).
Серед причин, через які бізнес не приділяє достатньої уваги благодійній діяльності, найчастіше називають відсутність коштів (56%) та відсутність відповідних умов (41%), досить вагомою причиною також є побоювання щодо нецільового використання коштів (25%).
Лише для 15% бізнес-компаній благодійна діяльність є частиною корпоративної стратегії; для 47% - це “переважно не пов’язані між собою акції”, а 35% систематично займаються благодійною діяльністю, хоча і не мають якоїсь стратегічної мети. Цікаво, що для останньої групи підприємств більш характерні альтруїстичні мотиви благодійної діяльності (68% проти 53% та 51% відповідно в перших двох групах).
Виробники та представники сфери фінансів більш, ніж представники сфери послуг, схильні надавати допомогу систематично (хоча і без стратегічної мети) – 41% та 40% проти 30%, допомога через окремі акції в цих двох сферах поширена рідше.
Соціальному захисту найбільше уваги приділяють на Сході (87%), а найменше в Центрі (72%); культуру і мистецтво більше підтримують на Заході (29%), а найменше на Півдні (19%); підтримка охорони здоров’я сильніша в Центрі (44%) та на Півдні (45%) ніж на Заході (33%) та на Сході (33%), релігійні організації більш схильні підтримувати на Заході (36%) та Півдні (34%) країни ніж в Центрі (24%) та на Сході (20%).
Існує певна залежність між сферою діяльності підприємства та сферою, на яку спрямована благодійна допомога. Так допомога науці та освіті більш характерна для виробників, ніж для сфери послуг та фінансів (36% проти 19% та 16%); така ж тенденція спостерігається щодо сфери екології (11% проти 4% та 3%), виробники більше, ніж представники сфери послуг, допомагають релігійним організаціям (32% проти 20%).
Найбільше витрачають на благодійність в центральній Україні та на Півдні, а найменше на Заході та Сході. Витрати на благодійність в Центрі вдвічі більші за середні по Україні, а от на Сході вони майже в п’ять разів менші. Великі витрати на благодійність в Центрі, зумовлені належністю до цього регіону м. Києва, відкидання міста Києва (в якому 3 компанії витратили на благодійність від 2 до 2,5 мільйонів доларів протягом року) зменшує середні витрати в центрі до 9 тисяч доларів, а видалення з Південного регіону компанії, яка витратила 1 900 000 доларів зменшує середні витрати Півдня до 10 500 доларів.
Витрати компаній на благодійність є переважно невеликими, лише 12% витратили на благодійність понад 10 тисяч доларів та їх частка становить 97% усіх задекларованих витрат на благодійність. І з них лише 16 компаній витратили на благодійність понад 100 тисяч доларів, причому сукупна частка складає 87% усіх задекларованих витрат на благодійність.
Більшість організацій надають допомогу у грошовій формі (77%) та у вигляді товарів та послуг, які пов’язані з діяльністю компанії (59%), 18% компаній надають інші товари та послуги і лише 5% компаній залучають до благодійної діяльності своїх співробітників.
КОНТАКТИ
Володимир Купрій
Кікоть Оксана
Тел./Факс: +38(044)574 6411/13
Електронна адреса: Kupriy@ccc.kiev.ua, Kikot@ccc.kiev.ua
Джерело: електронний бюлетень "Ключ до фінансування від ТЦК" #38
|