Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

ІСАР «Єднання»
Ресурсний центр ГУРТ
ГО Громадянська палата міста Києва
Журнал
Коаліція ГО Покоління демократичних перетворень
Парламентський клуб НУО
Українська гельсинська спілка з прав людини
Портал Громадський простір

 

 НОВИНИ


Конституційні процедури формування парламентської більшості та Уряду і можливі правові наслідки їх недотримання

6 червня, 2006 р.

    Верховна Рада України 5-го скликання набула повноважень 25 травня 2006 року. З цього дня розпочинається відлік часу на формування парламентської коаліції та Кабінету Міністрів відповідно до норм зміненої Конституції України. Невиконання конституційних вимог дає Президенту підстави для розпуску парламенту і призначення позачергових виборів.
    Відповідно до Конституції України (стаття 83. ч.4) порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією та Регламентом Верховної Ради.
    16 березня 2006 року Верховна Рада України 4-го скликання затвердила новий Регламент, узгоджений зі змінами до Конституції, внесеними 8 грудня 2004 року. Регламент унормовує порядок утворення депутатських фракцій (статті 57-60) та порядок утворення, функціонування та зміни коаліції депутатських фракцій (статті 61-67).
    Згадані норми в сукупності передбачають чіткий алгоритм роботи Верховної Ради в перші два місяці після набуття повноважень:
    1. У Верховній Раді утворено п'ять фракцій на підставі результатів виборів:
    a. Партія регіонів - 185 народних депутатів
    b. Блок Юлії Тимошенко - 129 народних депутатів
    c. Фракція блоку "Наша Україна" - 80 народних депутатів
    d. Фракція Соціалістичної партії - 33 народних депутати
    e. Фракція Комуністичної партії України - 21 народних депутати.
    
    Відповідно до Регламенту мінімальний склад фракції - 21 депутат. Віднині фракції, склад яких буде менший від 21 депутата, розпускатимуться.
    2. Формування коаліції депутатських фракцій. На це відводиться один місяць відповідно до статті 83, ч. 5 Конституції України (30 днів у визначенні статей 61-62 Регламенту ВР). Час на формування коаліції завершується о 24.00 23 червня (стаття 62 Регламенту). Процес утворення коаліції достатньо чітко формалізований. Керівники фракцій мають підписати коаліційну угоду та докласти до неї списки членів фракцій з підписами кожного депутата. Ці документи мають бути оголошені головуючим на пленарному засіданні (очевидно, до того часу не буде обрано Голову Верховної Ради і головуватиме хтось із членів тимчасової президії). В разі нестворення коаліції у зазначені строки Президент має право припинити повноваження Верховної Ради достроково (стаття 90. ч.1. п.1).
    3. Обрання Голови Верховної Ради та його заступників. Прямо строки обрання голови ВР в Конституції чи Регламенті не передбачені, але без обрання Голови неможливо реалізувати передбачену Регламентом (стаття 64) процедуру формування Уряду. Тому виглядає правдоподібним обрання Голови Верховної Ради та його заступників відразу після формування коаліції.
    4. Протягом 60 днів з моменту складення повноважень Кабінетом Міністрів (це сталося відповідно до Конституції на пленарному засіданні ВР 25 травня) ВР зобов'язана сформувати персональний склад Кабінету Міністрів. Формування Уряду передбачає подання Головою Верховної Ради за рішенням коаліції Президенту України кандидатури Прем'єр-міністра, внесення цієї кандидатури Президентом на розгляд Верховної Ради і затвердження Верховною Радою. Далі Верховна Рада повинна призначити міністрів - за поданням Прем'єр-міністра, за винятком міністра оборони та міністра закордонних справ, яких має подати Президент. Строк виконання цього повноваження спливає о 24.00 23 липня. Невиконання цих норм стає наступною підставою для розпуску Верховної Ради України Президентом (стаття 90. ч.1. п.2).
    5. Надалі Конституція і Регламент зобов'язують Верховну Раду в разі припинення діяльності коаліції чи відставки Уряду сформувати нову коаліцію протягом місяця та сформувати персональний склад Уряду протягом 60 днів. Невиконання цих вимог є підставою для розпуску парламенту і призначення нових виборів.
    
    Президент має право прийняти рішення про дострокове припинення повноважень парламенту та призначення позачергових виборів після консультацій з Головою Верховної Ради, його заступниками, керівниками депутатських фракцій. Вибори мають бути проведені не пізніше 60-го дня із дня опублікування відповідного Указу Президента. (стаття 77 Конституції України).
    P.S. У Президента є ще одна підстава для дострокового припинення повноважень Верховної Ради - якщо пленарні засідання не розпочинаються протягом місяця одної чергової сесії (стаття 90, ч.1, п.3). Ця підстава була присутня і в попередній редакції Конституції, однак практика показала, що застосувати цю норму по суті неможливо.
    P.P.S. У разі розпуску Верховної Ради та проведення позачергових виборів Президент не може припинити достроково повноваження обраної на цих виборах Ради протягом року з дня проведення виборів (стаття, 90, ч. 3).
    
    
    Strengthening Electoral Administration in Ukraine Project
    Development Associates, Inc.
    Kyiv, Ukraine
    http://www.vybory.com/eng/


Які політичні сили Київщини є найбільш близькими вам?
Батьківщина (Всеукраїнське об'єднання)
Голос (Політична партія)
Європейська Солідарність (політична партія)
Наш Край (політична партія)
Опозиційна платформа - За життя
Радикальна партія О.Ляшка
Слуга народу (політична партія)
Сила і Честь (Політична партія І. Смєшка)
Інша партія
Жодна партія не є близькою мені