Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

Quicks: Креативний мобільний застосунок для відеомонтажу
Мобільний додаток Slibe для веб - дизайнерів
Газета Нова Доба - видання про Київ і столичну область

 

 ПУБЛІКАЦІЇ -- Правозахисні публікації наших колег


Україна в Європi - полiгон для видалення небезпечних вiдходiв ?

   
    *** Угорськi токсичнi вiдходи в Закарпаттi, про виявлення яких повiдомив
    Генпрокурор України Святослав Пiскун, - це тiльки верхiвка айсбергу. Про
    це заявив адвокат, спiвдиректор Асоцiацiї екологiчного права
    Центральної та Схiдноi Європи та СНД Дмитро Скрильнiков.
    
    Ще в 2003 р. львiвськi екологи повiдомляли Генеральну прокуратуру
    України про те, що Україна може перетворитись на смiтник для небезпечних
    вiдходiв з Європи.
    
    "Я вже тривалий час дослiджую порушення, якi вiдбувались при ввезеннi в
    Україну небезпечних вiдходiв, та впродовж 2003-2005 рокiв неодноразово
    звертався до Генеральної прокуратури України, РНБОУ, Служби безпеки
    України та повiдомляв про те, що за певними схемами в Україну ввозяться
    небезпечнi вiдходи, а також вiдбуваються численнi порушення
    законодавства в цiй сферi", - каже Дмитро Скрильнiков.
    
    Минулого ж тижня Генеральний прокурор України Святослав Пiскун заявив
    про розслiдування кримiнальної справи щодо виявлення в Закарпаттi
    небезпечних токсичних вiдходiв з Угорщини. "Без перебiльшення
    безпрецедентним фактом багаторiчного "бiзнесу" на здоров'ї та
    майбутньому народу України" - так назвали цей факт у Генпрокуратурi. А
    екологiчнi органiзацiї Львiвщини вiдразу повiдомили, що знайденi у
    Закарпаттi вiдходи - не єдиний факт ввезення в Україну вiдходiв з
    Угорщини.
    
    Так, упродовж 2001-2004 р.р. у Львiвську область ввозились у великих
    кiлькостях угорськi небезпечнi вiдходи вiдомої у центральнiй та Схiднiй
    Європi нафтогазової компанiї МОЛ.
    
    Бiльшiсть цих вiдходiв - залишки кислих гудронiв та ангiдрид
    малеїнової кислоти -- i досi зберiгаються пiд вiдкритим небом на
    Львiвщинi. Наприклад, 17 тисяч тон змiшаних iз глиною вiдходiв i
    зараз знаходяться у Новому Роздолi.
    
    А близько 1,5 тисяч тон вiдходiв пiд час виборчої кампанiї вивезли
    з Львiвської у Сумську область.
    
    "За подiбними схемами в Україну ввозились у великих кiлькостях
    рiзнi небезпечнi вiдходи. - розповiв Дмитро Скрильнiков. --
    Частина з них уже вiдомi, а iншi, можливо, ще знаходитимуть у тiй
    чи iншiй областi".
    
    Однак, як правило, в цi питання нiхто не заглиблювався, а
    звернення скеровувались для розгляду на обласний рiвень, де
    вiдповiдно немає нi достатнiх знань, нi можливостей для
    розслiдування мiжнародних злочинних схем. Тiльки завдяки протестам
    громадськостi вдалось не допустити спалювання гудронiв на
    Добротвiрськiй ТЕС, однак, як стало вiдомо екологам, частину
    вiдходiв без жодних дозволiв спалювали на Миколаївському
    цементному заводi.
    
    Такий масштабний бiзнес по "утилiзацiї", а насправдi по видаленню
    чужих вiдходiв на українськiй територiї не мiг вiдбуватись без
    сприяння чиновникiв на мiсцях та погоджень високих посадових осiб
    з Києва. Вiдомо, що до цього бiзнесу було причетне навiть державне
    пiдприємство Мiнiстерства внутрiшнiх справ України, яке ввозило
    вiдходи не тiльки в Україну, а ще й в Приднiстров'я.
    
    Незадовiльна система контролю за транскордонним перевезенням
    вiдходiв та корупцiя серед чиновникiв дає можливiсть спритним
    дiлкам застосовувати вже давно випробуванi в країнах третього
    свiту схеми ввезення небезпечних вiдходiв та отримувати
    надприбутки за рахунок безпеки та здоров'я людей.
    
    Екологи сподiваються, що цього разу Генеральна прокуратура проведе
    ретельне розслiдування в тому числi i вищезгаданих фактiв
    незаконного ввезення вiдходiв та доведе розслiдування до кiнця.
    Крiм притягнення винних до вiдповiдальностi також важливим
    залишається питання щодо долi вже завезених вiдходiв. Екологи
    вважають, що необхiдно їх ре iмпортувати господарям згiдно
    мiжнародного законодавства.
    
    В Українi необхiдно створити ефективний правовий механiзм
    попередження та контролю ввезення на територiю держави небезпечних
    вiдходiв, щоби попередити такi випадки на майбутнє.
    
    За додатковою iнформацiєю звертатись:
    
    Дмитро Скрильнiков, адвокат
    Тел. (032) 2201140
    Ел. пошта: <DSkrylnikov@mail.lviv.ua>
    
    Журналiст Ганна Гопко
    
    ****************************
     КОМЕНТАР
    
     Л.Д.Кучма оцінював розмах тіньової економіки в Україні цифрою
     50%. Але всяка економіка споживає ресурси, в тому числі -
     електроенергію, і створює, крім продукції, відходи. Отже тіньова
     економіка споживає приблизно 50%, приблизно 50% електроенергії
     та створює приблизно 50% відходів.
    
     Але в українській статистиці цього немає! За винятком досить
     дивної обставини, що в деяких областях втрати електроенергії при
     передачі в мережах досягли ледве не 40%! Між тим, навіть за
     великої розхлябаності в часи СССР такі втрати не перевищували
     10%. Всі розуміють, що це крадіжки електроенергії. Інспектори
     енергонагляду шукають і знаходять крадіїв, ті відкуповуються,
     прокуратура заводить кримінальні справи щодо недобросумлінної
     роботу інспекторів, а через якийсь час дивним чином закриває їх.
     Громадськсіть жодних пояснень цьому добитись не може, і єдиним
     правдоподібним поясненням є хабарі.
    
     За цифрами про обсяги відходів, які начебто контролюються
     інспекторами Мінприроди, жодної тіньової економіки в Україні
     начебто зовсім немає. Але мені невідомо, щоб ці інспектори хоча
     б один раз зробили справжню перевірку заявлених цифр -
     наприклад, добились зважування. Також невідомо, щоб хоча б
     одного підприємця в Україні судили за фальшування даних
     статистичної звітності. Органи статистики НЕ ПЕРЕВІРЯЮТЬ дані,
     які їм подано.
    
     Отже, в Україні не все гаразд з обліком та контролем і за
     токсичними відходами власних виробництв. Саме це полегшує
     злочинцям ввезення в Україну токсичних відходів з європейських
     країн. Чим токсичніша речовина, тим дорожче коштує її утилізація
     чи нейтралізація в країнах Західної Європи. Ніхто не дозволить
     її просто викинути - звалищ як таких немає, полігони для
     відходів жорстко контролюються, через певний час засипаються
     грунтом і знову стають частиною природи. Кожний клаптик довкілля
     для європейців є цінністю і коштує великих грошей.
    
     Зовсім інша річ - країни колишнього СССР. Тут здорове довкілля
     не цінується так дорого. Можна майже де завгодно викинути майже
     все, що заманеться - безкоштовно і безкарно. Тому кількість
     пройдисвітів, які бажають привласнити різницю у ціні поводження
     з відходами ТАМ і ТУТ, завозячи токсичні європейські відходи в
     Україну, буде чим далі, тим більше зростати.
    
     А куди потім запроторити ці відходи - обмежується лише рівнем
     фантазієї зловмисників: в якусь занедбану промзону, на
     неконтрольоване звалище, в якийсь кар'єр, або просто в лісосмугу
     недалече.
    
     Мінприроди має екологічні пости на пуктах перетину кордону, але
     в реальності ці пости займаються примітивними поборами. Для
     запобігання ввезенню токсичних відходів вони можуть не набагато
     більше, ніж окремо взятий прикордонник з Мухтаром. Бо рівень їх
     можливостей визначається загальним потенціалом Мінприроди як
     СИСТЕМИ, а потенціал цей дуже низький.
    
     Мінприроди - це найбідніше і наймалочисельніше міністерство,
     вкрай добите шістьма змінами міністрів за шість років, кожний з яких
     робив свою "рехворму". На рівні адміністративного району
     Міністерство представлено одним інспектором, який має впоратись
     з забрудненнями, що створюють десятки тисяч жителів та сотні
     підприємств.
    
     В паперах на такі вантажі ніколи не напишуть "токсичні відходи".
     Вони можуть бути оформлені як ПРОДУКТ, НАПІВПРОДУКТ або СИРОВИНА
     для якогось підприємства. Підприємства такого насправді може не
     існувати, або воно може бути створено на один день, або його
     профіль нічого спільного з такою "сировиною" не має.
    
     Тобто, якщо діяти за здоровим глуздом, кожний такий підозрілий
     вантаж ще варто перевірити - чи є у нього реальний одержувач, чи
     відповідає цей вантаж профілю його діяльності, і чи будуть
     розв'язані екологічні проблеми? Та і відправника треба
     перевірити. Для цього треба мати потужні бази даних з щоденним
     оновленням, кваліфікований, некорумпований і добре оплачуваний
     персонал.
    
     Найпотужніше відомство в Україні - Податкова Адміністрація -
     подібні перевірки може робити, але під своїм кутом зору. Тоді
     виявляються факти лже-транзиту підакцизних товарів або махінації
     з поверненням ПДВ. Якщо це спробує робити Мінприроди, то на
     плечі всьо того ж одинокого районного інспектора впаде
     необхідність перевіряти ще кілька вантажів щоденно.
    
     З нинішнім станом Мінприроди та непріоритетністю питань
     екополітики для керівництва країни не дивуйтесь, якщо у Вашому
     місті чи районі також знайдуться бочки, мішки чи ящики з
     неприємними подарунками "європейського" походження.
    
     Вони можливо, вже є, але просто біля Вас немає таких
     екологістів, як Дмитро Скрильников, щоб привернути громадську
     увагу до таких фактів.
    
     Наприклад, вище згадано, що 1.5 тисячі тон відходів перевезено
     зі Львівської у Сумську область. Але на Сумщині начебто усе
     спокійно. Лише одного разу подзвонили до інфоцентру УЕА "Зелений
     світ" люди з Шостки - скаржились, що на одному з підприємств там
     спалюються пестициди, але місцева санепідстанція запевняє, що все
     гаразд. За відсутності місцевої громадської екологічної
     організації (в Шостці немає) навіть інформації точної зібрати
     не вдасться. А надто довіряти державним службам не варто.
    
     Сергій Федоринчик,
     керівник інфоцентру УЕА "Зелений світ"
    

Публікація від 10 червня, 2005 р.

Яким суспільним інституціям ви довіряєте найбільше?
Президенту
Верховній раді
Уряду
органам місцевого самоврядування
Армії
Поліції
Цекрві
Громадським організаціям
Волонтерам
Нікому не довіряю