Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

Фонд Країна Добродій
Газета Нова Доба - видання про Київ і столичну область
Парламентський клуб НУО
Українська гельсинська спілка з прав людини
Портал Громадський простір

 

 ПУБЛІКАЦІЇ -- Правозахисні публікації наших колег


ВІДКРИТИЙ ЛИСТВБО «Всеукраїнської Асоціації Зменшення Шкоди»

   
    до Асоціації зовнішньої реклами України
    
    Одинадцятого серпня в місті Києві з’явились плакати нової так званої «соціальної реклами» -
    білий напис на чорному фоні
    „Мама, чому я помер”, „Мама, чому я урод” і нижче попередження – „У наркоманів не буває
    здорових дітей”.
    З офіційного прес-релізу Асоціації зовнішньої реклами України: це - « акція „Без наркотиків
    краще!”…., яка вибрана
    свідомо для пропагування здорового образу життя».
    Всеукраїнська благодійна організація «Всеукраїнська асоціація зменшення шкоди», яка
    безпосередньо займається
    профілактичною роботою з наркозалежними в усіх регіонах України з 2002 року, вкрай
    занепокоєна розміщенням у Києві
    та інших містах України (Закарпаття, Чернігів) цієї соціальної реклами.
    
    Слогани реклами принижують гідність людини. Текст реклами містить неправдиву інформацію, що
    дезінформує населення.
    Акцентуючи увагу на стигматизації людей, що мали досвід вживання наркотиків та хворі на
    наркозалежність, текст реклами
    відвертає увагу від більш актуальніших за спостереженнями експертів проблем, наприклад
    проблему дітей, покинутих
    наркозалежними матерями. Така «соціальна» реклама не сприяє вирішенню соціальної проблеми, а,
    навпаки, створює додаткову
    напругу в суспільстві.
    
    За авторитетним висновком
    Всеукраїнській Асоціації Зменшення шкоди,
    реклама, запропонована АЗРУ, матиме такі наслідки:
    
    - Недостовірна інформація в тексті вже призвела до травм та болісних конфліктів в ряді родин
    хворих на наркозалежність
    та людей, які мали досвід вживання наркотичних речовин, , що суттєво вплинуло на стан
    їхнього здоров»я.
    Реклама в такому вигляді є психотравмуючою, що в результаті може призвести до депресивного і
    репресивного впливу
    на психіку людей, незалежно від того, мали вони досвід споживання наркотичних речовин чи ні.
    
    - Недостовірна інформація в тексті може призвести до формування неправильних уявлень про
    вплив наркотичних речовин,
    як наслідок, зростання озлоблення проти людей, що мали досвід вживання наркотиків, зниження
    рівня толерантності,
    зростання напруження та розмежування в суспільстві.
    
    - Недостовірна інформація в тексті реклами може призвести до збільшення кількості абортів
    серед наркозалежних жінок
    та тих, що мали досвід вживання наркотичних речовин, збільшення кількості самогубств серед
    цієї групи населення,
    психічних розладів, депресій тощо;
    - Текст рекламного слогану в прихованій формі спонукає до репресивних дій проти людей, які
    хворі на наркозалежність
    та мали досвід вживання наркотичних речовин;
    - Текст рекламного слогану ображає почуття родин, які мають дітей з вадами розвитку, оскільки
    вони не обов’язково
    страждають на наркозалежність, а ярлик «потвора» («урод») сприяє додатковій стигматизації та
    дискримінації таких дітей
    і їхніх батьків.
    
    Міжнародна лікарська практика показала: мертвонародження не є обов’язковим результатом
    пологів у жінки, що мала
    досвід вживання наркотичних речовин чи хворіє на наркозалежність. Лікарі-експерти, які
    працюють у проектах
    Зменшення Шкоди та мають багаторічний досвід роботи з наркозалежними особами, засвідчують у
    жінок, які мали досвід
    вживання наркотичних речовин, в більшості випадків народжуються життєздатні дитини без
    особливих вад розвитку,
    стан здоров’я яких в майбутньому залежить від догляду.
    Що стосується потворності (медичною мовою «тератоз» або «монстрозітас»), то вона «виникає
    внаслідок пошкодження
    генетичного апарату клітини, куди не проникає переважна більшість із поширених в Україні
    наркотиків. З наркотичних
    речовин потворності можуть сприяти кокаїн, деякі антидепресанти і барбітурати», що наразі не
    є розповсюдженими в Україні.
    Зміст рекламних плакатів, розміщених АЗРУ, більше відповідають картині хронічного вживання
    алкоголю, оскільки
    «хронічний алкоголізм – це більш вірогідна причина виникнення вад розвитку у новонародженого,
    зокрема потворності.»
    (цит. по науковій праці Н.В.Веселовская, А.Е.Коваленко «Наркотики» (пособие для работников
    наркологических больниц,
    химико-токсикологических и судебно-химических лабораторий), 2000).
    
    З огляду на вищеозначене,
    Всеукраїнська Асоціація Зменшення Шкоди
     вимагає від Асоціації зовнішньої реклами України:
    
    - негайно прибрати рекламу з вулиць Києва та інших міст України;
    - публічно вибачитись за образу гідності та негуманні дії щодо людей, які хворі на
    наркозалежність чи мали досвід
    вживання наркотичних речовин;
    - публічно вибачитись за образу гідності батьків, які мають дітей з особливими потребами.
    У випадку ігнорування вищезазначених вимог, Всеукраїнська Асоціація Зменшення Шкоди змушена
    буде звернутися до адекватних
    законних дій для забезпечення прав та інтересів громадян України, хворих на наркозалежність,
    тих, що мали досвід вживання
    наркотичних речовин та їхніх близьких.
    Одночасно закликаємо колег, лікарів, психологів, журналістів надати експертну оцінку вказаної
    реклами та приєднатися до
    нашого відкритого листа з метою визнання соціальної реклами АЗРУ неадекватною та шкідливою
    щодо впливу на психіку
    населення.
    Надалі, при розробці інформаційних кампаній у сфері протидії розповсюдження наркозалежності,
    Всеукраїнська Асоціація
    Зменшення Шкоди рекомендує Асоціації зовнішньої реклами України звертатись по консультації
    до фахівців, які практично
    займаються роботою з наркозалежними, що сприятиме розповсюдженню об’єктивної, достовірної
    інформації.
    Зі свого боку, Всеукраїнська Асоціація Зменшення Шкоди відкрита до співпраці в сфері надання
    об’єктивної та достовірної
    інформації з вищеозначеної теми.
    
    Виконавчий директор
    Всеукраїнської Асоціації
    Зменшення Шкоди
    Камінник І.С.
    
    Юрист
    Всеукраїнської Асоціації
    Зменшення Шкоди Ботвін
    С.П.
    

Публікація від 27 серпня, 2006 р.

Яким суспільним інституціям ви довіряєте найбільше?
Президенту
Верховній раді
Уряду
органам місцевого самоврядування
Армії
Поліції
Цекрві
Громадським організаціям
Волонтерам
Нікому не довіряю