Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД ІНТЕГРО
Фонд Країна Добродій
Газета Нова Доба - видання про Київ і столичну область
Парламентський клуб НУО
Українська гельсинська спілка з прав людини
Портал Громадський простір

 

 ПУБЛІКАЦІЇ -- Правозахисні публікації наших колег


Виборці мають бути живими

   
    Реєстр виборців і дострокові вибори – речі несумісні
    
    Ігор ПОПОВ / 08.05.2007
    
    
    Формування реєстру виборців на дострокові вибори – надумана тема. Ніякого зв’язку з достроковими виборами ця проблема не має. Так, Верховна Рада прийняла
    взимку Закон про створення загального реєстру виборців. В березні президент цей закон підписав. Проте він не стосується позачергових виборів. Реєстр
    виборців все одно треба було робити, тому що списки виборців в нас на кожних виборах пишуться наново, і на кожних виборах у нас буває до 10 % помилок.
    
    Не у всіх країнах світу є такий реєстр. Я б навіть сказав, що дуже мало країн формують реєстр виборців. Але ми повинні десять разів перестраховуватися.
    Для нашої системи виборів потрібен жорсткий реєстр виборців, який постійно поновлюється через бази даних МВС, реєстрації, ЗАГСу. І якщо в будь-який момент
    ми оголошуємо дострокові вибори, то в нас з?являється список піврічної давності з мінімумом помилок. Відповідно, особи, які померли, кожні півроку з нього
    викреслюються. А особи, які досягли 18-річного віку, добавляються. Виборці повинні бути живими.
    
    По часу на формування такої системи потрібно шість-вісім місяців – для того, щоб матеріал зібрати, перевірити і зшити докупи. Відповідно, реєстр буде
    сформовано влітку наступного року. Форсувати ж процедуру не вийде. Ну, скажімо, прискоримо ми її на три місяці, і вийдемо на весну. Така дата теж до
    дострокових виборів не має ніякого відношення. Які вони тоді дострокові - якщо їх планувати на наступний рік?
    
    З іншого боку говорити про дочасні вибори в червні – також нереально. Їх доцільніше провести за сценарною процедурою - коли списки будуть формуватися в
    останній момент. Раніше, ніж в жовтні взятися за формування реєстру не вдасться. Оскільки близько трьох місяців займе підготовчий етап - розробка
    конкретних планів, найм і навчання персоналу, розробка технічного і програмного забезпечення, купівля і встановлення обладнання. І лише тоді - з 1 жовтня
    відповідні співробітники сядуть і почнуть набивати, переносити інформацію з баз даних під формат загального реєстру. Швидше за все, вони візьмуть старі
    списки 5-річної давності, перепишуть дату і віддадуть в окружні комісії.
    
    Такої ретельної процедури, як було на чергових виборах 2006 року, де виборець міг себе внести в список, поправити прізвище – навряд чи слід очікувати.
    Процедура позачергових виборів нічого про це каже.
    
    Пригадую, після першого указу президента прозвучав коментар мера Харкова Михайла Добкіна, як сказав: "Які списки? Грошей немає, я нічого робити не буду".
    Виходить так, що зараз треба змушувати чиновників, крім їхньої основної роботи, займатися ще й списками. Хтось це зробить, а хтось не зробить.
    
    Вибори можна провести в липні, як цього хоче опозиція - але тільки нечесним способом. Проблема полягає в тому, що процедура позачергових виборів виписана
    на півтори сторінки. В окремих положеннях є посилання на процедуру чергових виборів при організації дострокових, в інших положеннях взагалі ніякого
    посилання немає. І саме тому, по-перше, можна оскаржувати будь-який етап виборів - він не розтлумачений як слід. По-друге – не вистарчатиме часу на багато
    етапів, які, як правило, проходять за чотири місяці, а їх треба пройти за два. І, оскільки процентний розрив між основними таборами буде мінімальний, то,
    відповідно, кожна зі сторін буде звинувачувати іншу в тому, що ці проблеми відібрали їхні голоси, і додали їх конкурентам. Отже, всі будуть вимагати
    відміни результатів виборів. Тоді ми просто заплутаємось в судових позовах, а підстав для них буде достатньо.
    
    А от чесно провести вибори можна максимум в жовтні. Щоб швидко внести поправки в закон треба просто відмінити статтю про позачергові вибори, а замість
    неї написати, що позачергові проводяться протягом чотирьох місяців за процедурою чергових. А там уже все розписно на 180 сторінок. Тому що якщо зараз все
    латати, то вони робитимуть це два місяці, щоб втиснути все. І через кожну тезу буде дискусія, адже кожен політик буде прораховувати, наскільки це йому
    вигідно.
    
    Ще одне. За день проголосувати пакет законопроектів, як цього хоче президент, можна. Але тоді від цього дня стартує кампанія, яка повинна тривати чотири
    місяці. Зараз травень. Чотири місяці – це вересень.
    
    В нас країна велика. Протистояння теж велике, і організація виборів за два місяці принесе одні лише проблеми, конфлікти, суди, провокації - і в
    результаті, поки ми дійдемо до дня голосування, то буде стільки взаємних звинувачень, що виборці передумають йти на вибори.
    
    Ігор Попов, голова правління Комітету виборців України
    
    Газета по-киевски Online Все права защищены Сделано в NetAgency
    

Публікація від 11 травня, 2007 р.

Чи вважаєте ви за необхідне реформувати ООН?
Так
Ні
ООН потрібно ліквідувати, а не реформувати