Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

Quicks: Креативний мобільний застосунок для відеомонтажу
Мобільний додаток Slibe для веб - дизайнерів
Газета Нова Доба - видання про Київ і столичну область

 

 ПУБЛІКАЦІЇ -- З української преси


НАШІ ІНТЕРВ'Ю: ЕМІР – ХАДЖІ ВАЛЄЄВ: „ВИБУХІВ ПОДІБНИХ ДО ІСПАНСЬКИХ, ТУТ В УКРАЇНІ НЕ БУДЕ НІКОЛИ” (журнал -Політика і культура- № 15 (23 квітня 2004 року)

   
    Ми розмовляємо з Еміром Валєєвим, котрого після здійснення ним хаджу до Мекки, потрібно називати Емір – хаджі, навесні 2004 року, коли у світі відчувається особлива нервовість з приводу ісламського радикалізму, коли у повітрі ще чути луну іспанських вибухів і коли, багато хто у нашій країні, змішавши разом грішне і праведне, звинувачує у всьому „нацменів”. Окрім того, що Емір – хаджі є Президентом „Ісламського культурного центру міста Києва”, він ще й бізнесмен, кандидат наук і корінний киянин, тож його безпосереднім обов’язком є роз’яснення усім і кожному, що не дивлячись на те, що нас багато різнить, усі ми є громадянами однієї країни, і жити нам тут разом – споконвіку.
    
    Кор.: Емір Хамітович, декілька слів про життя мусульманської громади в Україні, який суспільний уклад життя мусульманина в православній країні.
    Е.В. - За виключенням деякої загальної проблематики, що пов’язана із відправленням нашого культу, наше життя нічим не відрізняється від життя пересічного українця десь у глибинці. Християни – наші браття, ми любимо їх, і якщо, є вислів „невірні”, то стосується він тих, хто не вірить у Бога, як такого, незалежно від того, перепрошую, Аллах це або Ісус. Ми й Діву Марію почитаємо, про неї багато говориться у нашій святій книзі – Корані. Тому, я не можу сказати, що у нас є якісь міжконфесійні проблеми. А у житті громади, безперечно багато складнощів і вони схожі на проблеми інших громад – починаючи від нестачі культових споруд – мечетей, до проблеми мусульманської єдності в середині країни.
    Кор.: Тоді про найголовніші складнощі й поговоримо.
    Е.В. - Розумієте, я не хочу скиглити, нам українська держава і так допомагає, навіть і гроші виділяються на потреби громади, релігійного життя. Ми маємо дві мечеті в місті Києві, також декілька молитовних будинків. Головна проблема мусульман України, на мій погляд, полягає у розрізненості – наша громада по-суті розділена на три управління – Київське, Донецьке та Кримське. Остання – це взагалі окрема парафія, яка має свого муфтія і з нами підтримує хіба що партнерські відносини. Натомість, навіть тут у Києві, ми маємо багато клопоту із нашими братами – мусульманами із інших країн, особливо з біженцями та мігрантами. Їх значно побільшало останнім часом завдяки транзитному становищу України. Ми, безперечно жаліємо їх, бо вони є ображеними долею, і в силу різних обставин відірвалися від рідних берегів. Проте разом із собою вони несуть багато чужого, наносного. Приміром наша головна мечеть на Татарці, перетворилася в результаті, так би мовити, надлишку благодійності у такий собі „постоялий двір”, але ж це храм насамперед. От і доводиться вирішувати складну дилему – допомога ближньому чи турбота про власну душу. І ось тут для вирішення такої проблеми, мабуть потрібна концентрація фінансових зусиль, не лише громади чи держави, а й міжнародних мусульманських організацій, спонсорів тощо.
    Кор.: До речі, про спонсорів із – за кордону! Це наразі зайвий привід згадати про таких діячів, як Усама бін Ладен, котрий щедро фінансує деякі мусульманські організації.
    Е.В. – Розумієте, це теж частина „мусульманофобії”, частина стереотипів, міфів, якими вкрита діяльність міжнародних ісламських організацій та фондів. Коли говориш про міжнародне ісламське благодійництво, ніхто не згадує позитивні моменти цього руху – просвітництво, розвиток ісламської освіти, культури. І якщо вже на те пішло, у світі багато механізмів цивілізованої підтримки ісламської єдності. Таких як скажімо – Міжнародна ісламська конференція чи всесвітній ісламський конгрес. Ми, мусульмани України, намагаємось, навчати нашу молодь, особливо мул (священиків – О.С.) у більш ліберальних ісламських школах – в Туреччині, Єгипті. Ми різко відкидаємо, так званий релігійний екстремізм і міжнародний тероризм. І ніколи не допустимо, щоб у мусульманській громаді Києва визрівали такі незаконні настрої. Вибухів подібних до іспанських, тут в Україні не буде ніколи.
    Кор.: Ваше ставлення до подій на Близькому Сході та Іраку?
    Е.В. – Ми співчуваємо нашим братам в Іраку, які потрапили у скрутне становище, через недбалість керівників своєї держави. Хоча наприкінці свого правління, Саддам Гусеїн, вже частково і відмовився від своїх соціалістичних ідеалів і повернувся обличчям до Аллаха! Проте, цей народ був зморений багаторічним правлінням далекого по - суті від справжньої Віри - диктатора. І його повалення – є благом для Іраку. Інша річ, що після цього миру в країні, як не було так і немає. Треба щось вирішувати. Ми також не вітали відправлення нашого, українського контингенту туди, але коли з нами консультувалось українське командування, перед відправкою військ до Іраку, ми радили хлопцям, як себе вести у цій країні, як поважати закони та звичаї місцевого населення. На Близькому Сході складніше, там є, на моє переконання конфлікт територій, а не релігій. Ми засуджуємо Ізраїль за ті методи, якими вони користуються на палестинських територіях, але ми не виправдовуємо й терору з боку палестинських радикалів. Треба сідати за стіл переговорів та домовлятися, як би це не було важкувато. А так звані шахіди – живі бомби, котрі, думають, що вони потрапляють прямо „на небеса” (а насправді, самогубство в будь-який формі засуджується нашим святим писанням) – це не метод ведення національно – визвольної боротьби.
    Кор.: Із цих країн в Україну тікає також велика маса біженців, тож повертаючись до проблем нелегальної міграції, які методи роботи чи співпраці з ними застосовує ваша громада.
    Е.В. – Я вже частково казав про це болюче питання, але хотілося б додати таке. Розумієте, як би там не було, а це наша країна і наша Батьківщина, і ці люди, хоч вони і теж мусульмани і наші браття по вірі, мусять сприймати наш побутовий уклад і наші традиції віри, а не приносити щось таке незрозуміле із собою. Наша мова булгарська (татарська), нею ми читаємо проповідь, і вони мали б навчатися її, а заразом й української. Ми волзькі булгари тисячоліттями співіснуємо тут на українській землі із корінними народами – слов’янами. Свого часу болгари пропонували навіть князеві Володимирові замість православ’я, прийняти іслам. А минулого року, ми самі відзначали тут 1115 роковини прийняття булгарами ісламу. Тобто, я хочу сказати, що ми із тієї сивої давнини, поважаємо наших братів – українців, а вони нас. І не дивлячись на те, що багато води спливло із тих пір, і було різне в нашій історії і доброго і злого, але ми завжди знаходили порозуміння, тому що українці це справді, найтолерантніша нація у світі, а отже ми маємо відплатити їм тією ж монетою: повагою до їхньої релігії, мови, держави. Це мусять зробити, в тому числі й приїжджі мусульмани.
    Кор.: Справді, гарне бажання. Однак, давайте, ще поговоримо про Вашу позицію, як громадянина України, і як керівника мусульманської громади Києва. Маються на увазі безперечно вибори.
    Е.В. – Ви знаєте, тут я міг би відповісти лише сам за себе. У нас немає чіткої позиції щодо того чи іншого кандидата. Ми, напевне, будемо підтримувати того з них, хто буде опікуватися розвитком національних громад, національно – культурних потреб та перейматися вирішенням питань міжнаціональної злагоди і миру. У нас є партія мусульман України, проте її діяльність розповсюджується переважно на донецький регіон. Кримські мусульмани традиційно голосують за національно – патріотичні партії та політиків. А столична громада, мабуть є вільною у своєму виборі.
    Кор.: Ваші найкращий та найгірший дні у житті?
    Е.В. – без сумніву найкращий мій день, це коли я потрапив до святої землі – до Мекки і створив Хадж, це було чудесним одкровенням для мене, а про найгірший і говорити годі.
    ІНТЕРВ’Ю ПРОВІВ ОЛЕГ СПОРНИКОВ
    
    Довідка
    • Іслам (з арабської - покірність, віддання себе Богу). Виник у 7 сторіччі в Аравії, і багато в чому визначив історію, ідейне та культурне життя значної частини населення Азії, Африки і частково Європи. В мусульманській громаді всі сторони життя людини і суспільства регламентовані релігією. Ідейні розходження серед мусульман призвели до того, що вже в середині 8 століття утворилося не менше п’яти основних релігійно – політичних угруповань – харіджити, шиїти, мурджиїти, мутазиліти і суніти. В Україні, за даними на 1996 рік, діяло 176 мусульманських громад, які офіційно згуртовані у три релігійних об’єднання.
    

Публікація від 25 квітня, 2004 р.

Яким суспільним інституціям ви довіряєте найбільше?
Президенту
Верховній раді
Уряду
органам місцевого самоврядування
Армії
Поліції
Цекрві
Громадським організаціям
Волонтерам
Нікому не довіряю