Наша сторінка на Facebook Наша сторінка у Twitter Наш канал Youtube
підписатися на новини
Email
підписатись
відписатись

Фонд Країна Добродій
Газета Нова Доба - видання про Київ і столичну область
Парламентський клуб НУО
Українська гельсинська спілка з прав людини
Портал Громадський простір

 

 НОВИНИ


Звернення екологічних організацій України до Президента України та інших вищих посадових осіб!

25 липня, 2005 р.

    *** Президенту України,
    Голові Ради Національної Безпеки
    п. Віктору ЮЩЕНКУ,
    Прем'єр-Міністру України
    п. Юлії ТИМОШЕНКО
    
    [НАМІРИ УРЯДУ ЗБУДУВАТИ
     11 НОВИХ ЯДЕРНИХ ЕНЕРГОБЛОКІВ
     Є ЗАГРОЗОЮ НАЦІОНАЛЬНІЙ БЕЗПЕЦІ]
    
     Шановний Вікторе Андрійовичу!
     Шановна Юліє Володимирівно!
    
    Як відомо, на нараді Кабінету Міністрів України, що пройшла 6
    травня 2005 року, Мінпаливенерго та "Енергоатом" представили
    Стратегію розвитку паливно-енергетичного комплексу на найближчі 30
    років. Однією з основних цілей Стратегії є збільшення частки
    атомної енергії у балансі енергопостачання за допомогою
    будівництва 11 нових блоків та здачею їх в експлуатацію до 2030
    року.
    
    Ця Стратегія була розроблена без широкої дискусії, чого вимагають
    ратифікована Україною Оргуська Конвенція та ст. 11 закону України
    "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", та
    незважаючи на обіцянки Майдану, де було задекларовано врахування
    різноманітних думок та інтересів. Ми, громадські організації та
    особи, що підписалися нижче, розуміємо що Україна повинна
    здобувати енергетичну незалежність, проте атомна енергетика
    незалежності не дає. У найкращому, непомірно дорогому, випадку, ми
    отримаємо зал ежність від однієї гілки промисловості, однієї
    енергогенеруючої компанії, що матиме надзвичайно ефективний важіль
    впливу на державу.
    
    Вважаємо наміри Уряду збільшувати роль ядерної енергетики глибоко
    помилковими і такими, що загрожують національній безпеці України
    на довгострокову перспективу. Неупереджені громадяни не можуть
    ігнорувати наступні факти:
    
    
    ЯДЕРНА ЕНЕРГЕТИКА ЗБИТКОВА.
    
    Всупереч вимогам ст. 33 Закону України "Про використання
    ядерної енергії та радіаційну безпеку" експлуатуюча організація не
    включає у собівартість виробництва електроенергії повні витрати
    на забезпечення довгострокового зберігання відпрацьованого
    ядерного палива, зняття з експлуатації та консервацію ядерних
    установок.
    
    Ця галузь промисловості існує тільки завдяки державній підтримці.
    У світі атомною енергетикою переймаються перш за все країни, які
    мають програми розвитку ядерного озброєння, і тоді використання
    енергії лише зменшує державні витрати на вироблення військового
    плутонію. Ядерна енергія - це не тільки непомірно дороге
    будівництво енергоблоків, це величезні витрати на виведення
    станцій з експлуатації після закінчення терміну їх роботи, а також
    будівництво та підтримку сховищ відпрацьованого ядерного палива т
    а відходів протягом десятків років, помножене на коштовні витрати
    по забезпеченню безпеки цих об'єктів.
    
    Дотепер компанія "Енергоатом" працює у "тепличному" середовищі,
    отримавши енергоблоки безкоштовно та довгий час отримуючи паливо
    безкоштовно. Єдина електростанція, що була зупинена
    (Чорнобильська) і більше не приносить прибутків, не є проблемою
    "Енергоатому" і фінансується з держаного бюджету. Так і чисельні
    проблеми Жовтих Вод, на Придніпровському хімічному заводі у
    Дніпродзержинську та вкрай необхідних сховищ радіоактивних
    відходів фінансуються державою. До того ж "Енергоатом" отримує
    кошти від своїх конкурентів на ринку електроенергії завдяки
    цільовій надбавці на електроенергію. Ця ситуація не є специфічною
    для України. І навіть за таких неринкових та привілейованих умов
    "Енергоатом" у 2004 році за офіційними даними зазнала збитків на
    суму 841,053 млн. грн. Загальносвітові тенденції говорять, що
    вартість ядерної енергетики постійно зростає, а вартість відновної
    постійно спадає.
    
    За умови підтримки урядом курсу на лібералізацію ринків
    проголошену під час Помаранчевої революції, можна очікувати у
    найближче десятиріччя створення ринку електроенергії, де
    "Енергоатом" має працювати як комерційна прибуткова структура.
    Однак, вона має або отримувати прямі державні субсидії або
    банкротувати, як British Energy у Великобританії, що зараз існує
    тільки завдяки втручанню Британського уряду і всупереч протестам
    Європейської комісії, яка відстоює принципи вільної торгівлі.
    Зараз інша країна - Словаччина - буде перевірена Єврокомісією
    через субсидії ядерній енергетиці.
    
    Останнє десятиріччя продемонструвало, що ядерні проекти зазвичай
    виявляються значно дорожчими і потребують більше часу на
    будівництво ніж планується (скажімо, АЕС "Темелін" у Чехії
    будували на 5 років довше і ціна зросла на 900млн. євро). А зняття
    реактора з експлуатації коштує у декілька разів більше ніж його
    будівництво. Приймаючи програму розвитку атомної енергетики, Уряд
    заганятиме наступне покоління в Україні в пастку, вийти з якої
    буде дуже дорого.
    
    ЯДЕРНА ЕНЕРГЕТИКА НЕБЕЗПЕЧНА.
    
    Навіть за неймовірної умови розвитку технологічно безпечного
    реактора неможливо позбутися людського фактора. Наслідки аварії,
    що може статися через помилки на ядерному об'єкті, значно
    перевищать матеріальні та людські втрати на будь-якому іншому
    енергетичному об'єкті. Всі стадії ядерного циклу пов'язані з
    ризиком випадкового чи навмисного використання радіоактивних
    матеріалів не за призначенням. В умовах зростаючої загрози
    тероризму збільшення кількості потенційних цілей для атак підвищує
    загрозу населен ню України. Витрати на організацію підвищення
    безпеки зроблять ядерну енергетику ще дорожчою, але не
    гарантуватимуть повної безпеки. В небезпечному світі та
    небезпечному суспільстві не може бути цілком безпечної атомної
    енергетики.
    
    ЯДЕРНА ЕНЕРГЕТИКА ПОРУШУЄ ЗАКОНИ УКРАЇНИ.
    
    Крім вищезгаданого порушення ст.33 Закону України про використання
    ядерної енергії та радіаційну безпеку", порушується і вимога ст.32
    цього закону: ліцензіати не мають фінансових можливостей
    відшкодування збитків від аварій, що можуть статися під час
    використання ядерної енергії. Також порушується вимога ст.39 цього
    закону: навіть на діючі ядерні установки досі не розроблено
    проекти їх закриття, хоча багато з них уже близькі до завершення
    свого нормативного періоду експлуатації.
    
    АТОМНА ЕНЕРГЕТИКА НЕ СТВОРЮЄ БАГАТО РОБОЧИХ МІСЦЬ.
    
    Атомна промисловість значно гірша, ніж альтернативи, з точки зору
    створення робочих місць. У середньому, на один працюючий блок
    потрібно не більше 1300 робітників, таким чином кожне робоче місце
    матиме ціну біля 4 мільйонів гривень. Таким чином плани
    будівництва нових блоків контрастують з обіцянками уряду щодо
    створення робочих місць.
    
    ЕКСПОРТ ЯДЕРНОЇ ЕНЕРГІЇ НЕДОЦІЛЬНИЙ ДЛЯ УКРАЇНИ.
    
    "Енергоатом" постійно пропонує свої потужності для експорту
    електроенергії і, таким чином, суперечить заявам про необхідність
    нарощування потужностей для задоволення внутрішнього попиту.
    Стратегічні плани стати одним з експортерів електроенергії
    суперечать розумінню України як країни з незадовільними запасами
    енергії. До того ж більшість країн у центральній Європі теж
    сподіваються на роль експортера електроенергії. Сьогоднішня
    ситуація на ринку енергії у Європейському Союзі показує, що такі
    великі експор тери, як Франція, мають субсидувати виробництво
    енергії для підтримки роботи завеликих для країни потужностей.
    
    ЗАМІСТЬ ПІДТРИМКИ РОЗВИТКУ ЯДЕРНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ МИ ПРОПОНУЄМО:
    
    * провести децентралізацію енергопостачання - тим самим зменшаться
    втрати електроенергії на шляху від виробника до споживача і зникне
    залежність місцевих громад від великих виробників енергії. При
    врегулюванні порядку закупівлі електроенергії від малих ГЕС, такі
    електростанції стануть важливим джерелом енергії на локальному
    рівні;
    
    * впровадити широко економічні механізми стимулювання
    енергозбереження. Україна і досі залишається країною з дуже високим
    енергоспоживанням як у промисловості, так і в побуті. Оцінки свідчать,
    що навіть не застосовуючи найпередовіших технологій з
    енергозбереження, Україна може витрачати на 30% менше енергії.
    Найвигідніше джерело енергії зараз в Україні - це енергозбереження.
    
    * Проводити широку освітню програму з енергозбереження серед широких
    верств населення, з використанням засобів масової інформації;
    
    * стимулювати зменшенням податків та іншими методами підприємства, які
    застосовують у своєму виробничому циклі енергозберігаючі технології та
    які працюють в галузі відновлювальних джерел енергії.
    
    З впровадженням всіх цих заходів сама собою відпаде необхідність у
    добудові нових блоків і посиленні ролі ядерної енергетики. До того
    ж, виконання цієї енергозберігаючої програми потребує значно менше
    інвестицій, ніж на даний момент вимагає ядерна енергетика.
    
     З повагою та надією на без'ядерне майбутнє,
    
    Андрій Мартинюк, Міська молодіжна громадська організація "Екоклуб",
    м. Рівне
    
    Віктор Мельничук, Національний Екологічний Центр України, м. Київ
    
    Євгеній Колішевський, НУО "Голос Природи" м. Дніпродзержинськ,
    Дніпропетровська область
    
    Володимир Березін, "Бахмат", м. Артемівськ, Донецька область
    
    Сергій Федоринчик, керівник Інфоцентру УЕА "Зелений Світ", м. Київ
    
    Сергій Шапаренко, ЕкГ "Печеніги", м. Харків
    
    Олег Супруненко, член Міжнародного Соціально-Екологічного Союзу, м.
    Берегово, Закарпатська обл.


Яким суспільним інституціям ви довіряєте найбільше?
Президенту
Верховній раді
Уряду
органам місцевого самоврядування
Армії
Поліції
Цекрві
Громадським організаціям
Волонтерам
Нікому не довіряю